Walau bagaimanapun, masih ramai antara kita yang tidak mengerti tujuan menggunakan sesuatu perkhidmatan yang disediakan di Internet. Jadi, sama-sama kita membaca dan memahaminya.
1. FACEBOOK

Logo Facebook
Keluarga, rakan, teman sekerja, rakan kepada rakan (istilah Internet – friend of a friend) dan selebriti
Tujuan/tahap keterbukaan:
Berkongsi perasaan, bersama-sama (get together) dan berbual-bual isu awam (isu-isu semasa, idea, pandangan)
2. TWITTER


Logo Twitter
Jenis pengguna:
Individu yang tidak dikenali dan selebriti
Tujuan/tahap keterbukaan:
Jenama peribadi dan bercakap perihal awam
3. BLOG
Frasa blog merupakan kependekan bagi “web log”. Pengaruh blog hari ini cukup kuat kerana mengetengahkan pandangan individu berhubung perkara berkenaan idea, peristiwa, grafik, video dan lain-lain lagi yang seumpama dengannya. Menurut Technorati, dianggarkan lebih 112,000,000 blog wujud pada Disember 2007.
Pelbagai pilihan perkhidmatan blog yang disediakan
Jenis pengguna:
Individu yang tidak dikenali dan selebriti
Tujuan/tahap keterbukaan:
Jenama peribadi dan bercakap perihal awam
4. E-MEL
Mel Elektronik atau lebih dikenali sebagai “E-mel” diperkenalkan kepada pengguna antara tahun 1970-an dan 1980-an. Kemunculan e-mel telah memudahkan urusan orang ramai untuk berhubung berbanding surat menyurat. Logo GMail
Perkhidmatan e-mel daripada Yahoo!
Perkhidmatan:GMail, Yahoo Mail, Hotmail
Jenis Pengguna:
Keluarga, rakan dan teman sekerja
Tujuan/tahap keterbukaan:
Hubungan langsung dan dikenali
5. PESANAN PANTAS
Pesanan pantas menyediakan komunikasi antara dua pihak atau lebih dengan tulisan seperti ruangan sembang maya, dengan menggunakan aplikasi klien. Kebiasaannya, bahasa singkatan dan ikon ‘smiley’ digunakan semasa interaksi. Juga, saudara boleh kamera sesawang (webcam) untuk telesidang dan bermesyuarat.Yahoo! Mesengger, Skype, Google Talk, Windows Live Mesengger
Jenis Pengguna:
Keluarga dan rakan
Tujuan/tahap keterbukaan:
Hubungan langsung dan dikenali
EmoticonEmoticon