Jaringan sosial yang mana sesuai?

Hari ini banyak perkhidmatan jaringan sosial yang dihasilkan sehingga pengguna menjadi rambang mata untuk memilih menggunakannya. Siapa yang tidak kenal dengan Facebook, Twitter, Blogger, MSN/ICQ, Linkedin, GMail, Friendster, MySpace, Tumblr, Google Buzz dan lain-lain lagi yang seumpama dengannya?

Walau bagaimanapun, masih ramai antara kita yang tidak mengerti tujuan menggunakan sesuatu perkhidmatan yang disediakan di Internet. Jadi, sama-sama kita membaca dan memahaminya.

1. FACEBOOK

facebookMarc Zuckerberg merupakan pengasas laman sosial Facebook yang bermula sejak 4 Februari 2004. Kini, laman ini menduduki kedudukan kedua dalam senarai Alexa menuruti Google


logo_facebook
Logo Facebook

Selamat Datang ke Facebook_1266381802792Muka depan Facebook

Jenis pengguna:
Keluarga, rakan, teman sekerja, rakan kepada rakan (istilah Internet – friend of a friend) dan selebriti

Tujuan/tahap keterbukaan:
Berkongsi perasaan, bersama-sama (get together) dan berbual-bual isu awam (isu-isu semasa, idea, pandangan)

2. TWITTER

twitterTwitter muncul pada tahun 2006 dengan konsep yang berbeza, iaitu “SMS di Internet”. Perkhidmatan yang ditawarkan ialah jaringan sosial dan blog mikro. Paparan teks sehingga 140 aksara membolehkan pengikut membaca tulisan pemilik twitter.  

twitter
Logo Twitter

Twitter_1266382029032  Muka depan Twitter

twitter_fail_whaleGambar burung mengangkat paus muncul apabila pelayan Twitter sesak di waktu puncak

Jenis pengguna:
Individu yang tidak dikenali dan selebriti

Tujuan/tahap keterbukaan:
Jenama peribadi dan bercakap perihal awam

 3. BLOG
Frasa blog merupakan kependekan bagi “web log”. Pengaruh blog hari ini cukup kuat kerana mengetengahkan pandangan individu berhubung perkara berkenaan idea, peristiwa, grafik, video dan lain-lain lagi yang seumpama dengannya. Menurut Technorati, dianggarkan lebih 112,000,000 blog wujud pada Disember 2007.
Create_a_blog_best_free_hosted_publishing_services_mini-guide_size485
Pelbagai pilihan perkhidmatan blog yang disediakan

Jenis pengguna:
Individu yang tidak dikenali dan selebriti

Tujuan/tahap keterbukaan:
Jenama peribadi dan bercakap perihal awam

4. E-MEL 

Mel Elektronik atau lebih dikenali sebagai “E-mel” diperkenalkan kepada pengguna antara tahun 1970-an dan 1980-an. Kemunculan e-mel telah memudahkan urusan orang ramai untuk berhubung berbanding surat menyurat.
Gmail_logo.png
Logo GMail
329px-YahooMailLogo.svg
Perkhidmatan e-mel daripada Yahoo!
Perkhidmatan:
GMail, Yahoo Mail, Hotmail

Jenis Pengguna:
Keluarga, rakan dan teman sekerja

Tujuan/tahap keterbukaan:
Hubungan langsung dan dikenali

5. PESANAN PANTAS

Pesanan pantas menyediakan komunikasi antara dua pihak atau lebih dengan tulisan seperti ruangan sembang maya, dengan menggunakan aplikasi klien. Kebiasaannya, bahasa singkatan dan ikon ‘smiley’ digunakan semasa interaksi. Juga, saudara boleh kamera sesawang (webcam) untuk telesidang dan bermesyuarat.
Yahoo!_Messenger_logo

   289px-Skype_logo2.svg
Perkhidmatan:
Yahoo! Mesengger, Skype, Google Talk, Windows Live Mesengger

Jenis Pengguna:
Keluarga dan rakan

Tujuan/tahap keterbukaan:
Hubungan langsung dan dikenali
Previous
Next Post »