Bagaimana membeli sebuah Netbook?

Bagaimana membeli sebuah Netbook?

Awal kemunculan Netbook di pasaran, jualan agak memberangsangkan. Kelebihan dalam melakukan kerja-kerja dokumentasi seperti Word, Excel dan PowerPoint, melayari internet menerusi Wi-Fi, serta bersifat mudah alih dan ringan berjaya memenuhi kehendak minimum pengguna teknologi.

 

Walaupun pada asasnya Netbook sama seperti komputer riba, namun fungsi dan kuasanya lebih terhad. Kerja-kerja menyunting gambar dan video tidak boleh dilakukan dengan lancar. Permainan video 3D juga tidak boleh dimainkan seperti StarCraft 2, Assasins Creed dan FIFA 2011. 

 

Sejak kemunculan tablet seperti iPad, PlayBook dan Galaxy Tab, pasaran Netbook semakin tergugat. Ramai peramal dan penganalisis teknologi bersetuju bahawa Netbook bakal mati akibat pengeluaran iPad. Inovasi Apple dikatakan lebih praktikal dan memenuhi citarasa pengguna berbanding Netbook. Maka, berbondong-bondonglah pengeluar menghasilkan sesuatu yang penggunaannya hanya dengan sentuhan sahaja sama seperti iPad pada hari ini.

 

Namun begitu, penulis berpandangan bahawa Netbook masih mampu melonjakkan pasaran lagi. Tumpuan pasaran perlu beralih kepada pengguna yang terdiri daripada pelajar dan kanak-kanak. Secara tidak langsung, suasana pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi menjadi lebih berkesan. Maklumat boleh dicapai menerusi Internet dengan lebih mencapah dan kadar buta IT dapat dikurangkan. Selain itu, pengguna juga cenderung memilih Netbook atas alasan kos yang lebih murah dan mudah diusung ke mana-mana.

 

Jadi, bagaimana mahu membeli sebuah Netbook?

 

Syaratnya ialah:

  1. Pembaca bukan pengguna tegar, berat dan ekstrem teknologi. Sebaliknya, hanya sekadar membaca surat khabar dalam talian, mengemas kini status di laman sosial dan menaip surat.
  2. Pengguna yang gemar merantau, melancong dan berkhemah.
  3. Juga, pengguna yang suka melepak di kedai-kedai mamak untuk menikmati secangkir teh tarik dengan melayari internet menerusi Wi-Fi percuma.

Sekiranya syarat di atas bertepatan dengan pembaca, pembelian Netbook adalah berbaloi. Jika tidak, penulis memberi jaminan bahawa pembelian tersebut akan menjadi sia-sia.

 

Hal ini kerana:

  1. Skrin Netbook lebih kecil, kira-kira 7 hingga 12 inci. Tak puas nak tengok, tulisan kecil dan sakit mata.
  2. Pemproses kurang berkuasa. Cuma Intel Atom dan AMD Fusion. Kepada pemain permainan video tegar, jangan harap dapat main permainan video kegemaran. Kalau flash game, boleh!
  3. RAM terhad. Setakat ini 1 slot ram sahaja yang muat untuk Netbook. Paling tinggi pun boleh capai 2GB sahaja. Jangan harap untuk multitasking, sunting grafik dan video.
  4. Saiz papan kekunci yang minimum. Bagi pengguna yang mementingkan keselesaan menaip, Netbook bukan pilihan bijak. Saiznya telah dikecil dan dipadatkan supaya Netbook kekal kecil lebih-lebih lagi jari penulis.

Faktor lain yang mempengaruhi Netbook:

  1. Bateri. Bateri Netbook lazimnya mengandungi 6 sel (48-63WH). Ada segelintir penjual cuba menipu dengan memberi bateri 3 sel (~30WH). Hal ini kerana bateri 6 sel dapat bertahan selama 6 hingga 9 jam manakala bateri 3 sel cuma 2-3 jam sahaja. Pengguna yang gemar melancong atau menghadiri kuliah sepanjang hari disarankan untuk memilih bateri 6 sel. Oleh yang demikian, AWAS!
  2. Cakera keras: storan konvensional atau SSD. Pengguna boleh memilih untuk menggunakan SSD sekiranya mementingkan kelajuan perpindahan data, kestabilan dan jangka hayat lebih lama. Namun begitu, harga yang ditawarkan terlalu mahal sehingga melebihi RM1,000 dan kapasiti storannya rendah. Langkah bijak: beli cakera keras luaran tambahan.
  3. Memori RAM. Beberapa model Netbook sahaja menyediakan slot lebihan RAM. Dikatakan model Netbook berasaskan Fusion boleh dinaik taraf sehingga 8GB.
  4. Kad grafik. Sama seperti RAM, beberapa model sahaja yang menawarkan kad grafik daripada Nvidia ION dan ATI Mobility Radeon.
  5. Pemain media dan sambungan kabel. Biasanya Netbook mempunyai port VGA dan USB sahaja. Langkah bijak: beli DVD RW luaran.

10 Pilihan Netbook terbaik:

  1. HP Pavillion dm1z
  2. Samsung NF310-A01
  3. Acer Aspire One OAD255-1203
  4. ASUS EeePC 1015PEM
  5. HP Mini 210-2070nr
  6. HP Mini 5103
  7. ASUS EeePC 1215N
  8. ASUS EeePC 1201N
  9. Lenovo ThinkPad X100e
  10. Lenovo IdeaPad S12 (Ion)

*Sumber: PCMag

Previous
Next Post »

3 Komentar

Write Komentar
Ris Ya
AUTHOR
Isnin, Jun 06, 2011 1:11:00 PTG delete

Bagus atas cadangan model netbook. Memang tengah tercari2 netbook sekarang ni.

Reply
avatar
farieza
AUTHOR
Selasa, Jun 07, 2011 10:35:00 PG delete

Tq saudara, saya juga nak membeli sebuah setelah laptop saya rosak.

Reply
avatar