PSGroove: Modifikasi PS3 edisi Malaysia

PSGroove: Modifikasi PS3 edisi Malaysia

Sempena musim cuti sekolah, mungkin ada dalam kalangan saudara yang bercadang untuk membeli PS3. Harganya terkini dalam RM2+++ bergantung kepada pakej dan aksesori tambahan yang dipilih.

Untuk bermain permainan video PS3, saudara perlu membeli blu-ray. Harga pasaran dalam lingkungan RM100 hingga RM300 sekeping bergantung kepada tajuk permainan video yang diingini.

Bagi penulis sudahlah konsolnya mahal, permainan videonya juga mahal kerana semuanya original belaka. Belum ada teknologi untuk memodifikasi untuk membenarkan permainan video PS3 secara percuma.

Baru-baru ini Teknomasi difahamkan bahawa seorang rakyat Malaysia telah berjaya memodifikasi PS3 untuk bermain permainan video secara percuma. Kata lain yang lebih sesuai dalam kalangan peminat permainan video tegar ialah ‘PS3 Jailbreak’.

Alat tersebut dikenali sebagai PSGroove. Maka, saudara tidak perlu lagi membeli Blu-Ray dengan harga ratusan ringgit sekeping untuk bermain PS3. Muat turun sahaja permainan video dalam format .iso, simpan dalam cakera keras dan boleh main dengan memasang PSGroove.

 

Kelebihan PSGroove

  1. Tidak perlu membuka PS3, hanya cucuk sahaja USB.
  2. Tidak menjejaskan waranti PS3.
  3. Sesuai dengan semua model PS3 baik gemuk (Fat) atau ramping (Slim).
  4. Menyokong semua wilayah: USA, JAP, PAL dan KOREA.
  5. Dikemaskini sepenuhnya menerusi komputer dengan ‘encrypted bootloader’.
  6. 32KB ‘onboard flash’
  7. Menghilangkan keupayaan perisian kemas kini secara paksa dan tidak akan menyebabkan konsol saudara menjadi ‘brick’.
  8. Boleh main permainan video terus daripada cakera keras dan menjimatkan masa menunggu
  9. Menyokong aplikasi homebrew pada PS3 dan cakera keras luaran seperti emulator, perisian tambahan dan lain-lain lagi.

 

Gambar PSGroove

PSGroove: Modifikasi PS3 edisi Malaysia

PSGroove: Modifikasi PS3 edisi Malaysia

PSGroove: Modifikasi PS3 edisi Malaysia

PSGroove adalah barang ‘panas’. Harga pasaran lebih kurang RM150 sebuah.

Untuk pembelian yang lebih bijak, beli sebuah cakera keras luaran dengan kapasiti 500GB sehingga 2TB. Berdasarkan kiraan penulis, cakera keras luaran berkapasiti 500GB boleh menampung lebih kurang 100 tajuk permainan video PS3 untuk disimpan.

Lebih jimat bukan?

Dengan perkhabaran gembira ini, berkemungkinan penulis mahu memilikinya tahun depan andai kata ada rezeki lebih.

Rujukan: PS3 Jailbreak

 

p/s: Diam-diam sudah. Jangan sampai diketahui Sony. Hehehe…

Previous
Next Post »

12 Komentar

Write Komentar
Milfy
AUTHOR
Isnin, Disember 13, 2010 2:02:00 PTG delete

wark, serius ker?? bergaya ni.. sbb aku jln2 kedai sony tgk ps3 dah smp 1200-1300.. dah tak smp 2000.. agak2 hack ni jual kat maner ek?

Reply
avatar
msbmna
AUTHOR
Isnin, Disember 13, 2010 2:18:00 PTG delete

Konsol sahaja memang dalam RM1,300 sekarang. Anggaran RM2,000 untuk satu set lengkap PS3, Controler, Memory Card etc.

Nak tahu lebih lanjut pasal PSGroove, klik pautan di rujukan. :)

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Selasa, Julai 05, 2011 1:17:00 PTG delete

bro..ngko masih jual ke barang ni

Reply
avatar
Selasa, Julai 05, 2011 6:46:00 PTG delete

Bukan aku yang jual. Aku tulis je, yang jual kat forum CariGold tu.

Reply
avatar
pearlxcore
AUTHOR
Isnin, Ogos 08, 2011 7:58:00 PG delete

ps3 ni kau beli yg biase je dulu.slim la yg elok.hardisk boleh upgrade tade hal.jimat bil api kau.bab2 nk jailbreak ni dah tak payah nak beli lg.org skrg jailbreak tak pakai device bagai.cfw dah cukup

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Ahad, April 08, 2012 10:12:00 PTG delete

skang nie game dah guna ver up than 3.70..bleh ker psgroove nie brfungsi dgn game tuh?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Ahad, April 08, 2012 10:13:00 PTG delete

skang nie game dah guna ver up than 3.70..bleh ker psgroove nie brfungsi dgn game tuh?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Rabu, Disember 05, 2012 5:10:00 PG delete

I like the helpful information you provide in your articles.

I will bookmark your blog and check again here frequently.
I am quite certain I will learn many new stuff right here!
Best of luck for the next!
Also visit my web blog - skin bleaching

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Isnin, Disember 17, 2012 9:21:00 PG delete

I am truly glad to read this web site posts which includes tons of valuable facts,
thanks for providing these data.
My site ; the university of alabama school of medicine

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Isnin, Disember 31, 2012 2:17:00 PG delete

What's up, everything is going perfectly here and ofcourse every one is sharing information, that's genuinely excellent,
keep up writing.
Feel free to visit my web-site ; tattoo removal cream

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Selasa, Januari 29, 2013 1:59:00 PTG delete

I'd like to find out more? I'd like to find out more details.
Here is my weblog ... bostäder i Alanya

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
Selasa, Februari 05, 2013 8:01:00 PG delete

I got this web site from my buddy who informed me about this web page and now this time I am visiting
this web site and reading very informative articles or reviews here.
Feel free to surf my page ; Adult Acne

Reply
avatar