Pilihan bijak: Padanan jenis pemprosesan Intel yang dibeli dengan penggunaannya

Pilihan bijak: Padanan pemprosesan Intel yang dibeli dengan penggunaannya Memilih pemprosesan yang sesuai kadangkala memeningkan kepala. Lebih-lebih lagi kepada individu yang baru sahaja mahu belajar tentang modifikasi komputer. Kali ini Teknomasi menyediakan sebuah jadual antara jenis pilihan pemprosesan intel dengan penggunaannya.
 
  Intel PentiumCore 2 Duo Core  i3
i3
Core i5i5 Core i7i7

E-mel & Internet

/

/

/

/

Muat naik/turun foto digital

/

/

/

/

Menonton filem berdefinisi tinggi (HD)

 

/

/

/

Membuat panggilan video

 

/

/

/

Main permainan video 3D

 

/

/

/

Jaringan sosial interaktif

   

/

/

Hasilkan video peribadi/keluarga

   

/

/

Main permainan video dalam talian

     

/

Hasilkan/edit video berdefinisi tinggi

     

/

 

Setelah mengenal pasti jenis pemprosesan Intel yang sesuai, buat semakan harga semasa di ruangan tepi – Harga Komponen komputer – untuk mendapatkan harga yang bersesuaian dengan belanjawan saudara.

 

Perlu diingat bahawa setiap naik taraf pemprosesan Intel perlu bersesuaian dengan papan induk (motherboard) yang digunakan. Jika tidak, komputer saudara tidak dapat beroperasi. Pastikan betul-betul sebelum membuat belian.

 

Papan induk untuk pemprosesan Intel bersiri Core i biasanya berbeza dengan Core 2 Duo dan Pentium. Jika saudara masih berminat untuk melakukan naik taraf, beli papan induk yang sesuai dengan pemprosesan Intel yang dibeli. Lebih baik dapatkan pandangan jurujual yang arif tentang perkara ini. 

 

Selamat membeli.

Previous
Next Post »

1 Komentar:

Write Komentar
Unknown
AUTHOR
Rabu, Februari 09, 2011 4:39:00 PTG delete

Salam perkenalan.bersua anda di ruangan ini.info yg bagus bg yg bakal membina pc sendiri,boleh allocate budget & jimatkan masa.so x terkial-kial bila dah kat PC store.

Reply
avatar